Necropolis is a film about a funerary ‘city’, by the sea, which reverberates in clear abysses of atmospheric light, aroused by the chthonic earth. Herbs, rocks, rockery, animals, flowers are encoded by stele, rectangular, ellipsoidal, trapezoidal, anthropomorphic slabs, carved into the limestone, shaped like a uterus. The body of the deceased is buried huddled, as if inside a mother’s womb. At the end you can glimpse the millenary sacred street of the Dauni which descends towards the ‘godly’ sea. Hence the ‘reflections’, the mirrors, the perceptive ‘doors’ that open and close: the vertigo of a ‘house of the dead’ awakened to the shining … the votive sublimations, the sunset. Space as a funnel of an ‘over-here’.
Necropoli è un film su una ‘città’ funeraria, in riva al mare, che si riverbera in chiari abissi di luce atmosferica, suscitati dalla terra ctonia. Le erbe, le rocce, il rocaille, gli animali, i fiori si codificano da stele, lastre rettangolari, ellissoidali, trapezoidali, antropomorfe, scavate nel calcare, dalla forma di un utero. La salma del defunto sepolta rannicchiata, come all’interno di un grembo materno appunto. All’estremità s’intravede la millenaria via sacra dei Dauni che scende verso il mare ‘divino’. Da qui i ‘riflessi’, gli specchi, le ‘porte’ percettive che si aprono e si chiudono: le vertigini di una ‘casa dei morti’ risvegliati alla scintillazione… le sublimazioni votive, il tramonto. Lo spazio come imbuto di un ‘aldiqua’.
Full Cast
Ludione Productions 2021
Concept, Cinematography and Editing – riccardo vaia/cristina pizzamiglio
Music and Sound Design – Endimione
Full Tech Specs
4K2D
Color, Sound
Runtime: 9’56”
Aspect Ratio: 2,66:1
Camera and Lenses – BMPCC4K, Kowa 16H Anamorphic
Codex – BlackMagic RAW (2.8K)
Cinematography Process – BlackMagic RAW (2.8K)
Anamorphic Source (Kowa Anamorphic Aperture x2)
Da Vinci Resolve 16 Finishing System
Printed Film Format – D-Cinema